Museum van Elsene x Open Museum

06.10.2020

Na een reeks diepte-interviews met de eerste lichting musea, gaat Open Museum over naar de volgende fase: op maat gemaakte sensibiliseringsworkshops rond onbewuste vooroordelen en structurele discriminatie. Het enthousiaste personeel van het Museum van Elsene beet op 6 oktober de spits af.

Het Museum van Elsene, dat al sinds 2016 gesloten is voor renovatie en dus een echt “museum in progress” is, dook er meteen in. Zo goed als het voltallige team was aanwezig, inclusief de directrice, vrijwilligers en onderhoudspersoneel. Na een introductie over de anti-discriminatiewetgeving, gingen we in op sociale privileges en hoe deze voor sommige mensen in onze maatschappij meer of minder voelbaar zijn. We brachten ook meer duidelijkheid in de soms complexe woordenschat rond inclusie en participatie. Onderverdeeld in kleinere werkgroepjes, nam het team hun personeelsbeleid, programmatie en publiekswerking onder de loep en legden ze al een basis voor hun toekomstig diversiteitsplan.

Meer informatie over het Museum van Elsene vind je hier.