photographie d'un groupe de personne visitant un lmusée avec un personne en fauteuil roulant. Texte écrit en vert fluo : "accessibilité à la Museum NIght fever"

Toegankelijkeheid bij Museum Night Fever @Brussels Museums

19.10.2023

Museum Night Fever is een feestelijk en cultureel evenement dat op 21 oktober 2023 wordt georganiseerd door de vzw Brusselse Musea, de federatie van Brusselse musea, om musea toegankelijker te maken voor iedereen.

Voor deze 16e editie brengt het MNF 33 musea samen die tussen 19u en 01u hun deuren openen en een ultradivers, bruisend en eigenzinnig programma aanbieden in samenwerking met opkomende kunstenaars. Het feest gaat door tot in de vroege uurtjes in de afterparties. We willen dat iedereen optimaal kan genieten van Museum Night Fever, maar we weten dat dit een uitdaging kan zijn.

Daarom zijn we samen met Access-i en onze partners een traject ingegaan om het evenement zo toegankelijk mogelijk te maken. Access-i heeft de toegankelijkheid van de locaties en het programma beoordeeld voor de 7 groepen met een handicap, gebaseerd op bepaalde criteria en op informatie van de musea. We hebben ook geprobeerd om zoveel mogelijk informatie op de website te zetten over elk museum en elke activiteit in het programma.

Deze aanpak wordt voortgezet met het creëren van posities voor toegankelijkheidsvrijwilligers die zich bewust zijn van de verschillende soorten handicaps. Sommige museumteams zullen tijdens de avond versterkt worden om iedereen zo goed mogelijk te ontvangen.

Voor alle praktische informatie, klik hier!