OPEN CALL VOOR LHBTIQA+ KUNSTENAARS

24.05.2022

(Open call gesloten)

Museum Night Fever is de nacht van de Brusselse Musea. Tijdens deze unieke avond laten duizend jonge talenten, uit alle disciplines, zich inspireren door de collecties en tijdelijke tentoonstellingen van meer dan 30 Brusselse musea en toveren ze om tot ware speeltuinen !

Elk jaar proberen we een originele en participatieve museumnacht te organiseren waar banden worden gesmeed tussen jonge kunstenaars en museumteams. Een mengelmoes van disciplines zorgt voor een unieke sfeer in de musea en straten van de Belgische hoofdstad. En als kers op de taart een afterparty die velen zich nog zullen herinneren tot de volgende editie !

—> Museum Night Fever 2022: 22 oktober <—

—> Deadline voor indienen: 10 juni <—

Om zo dicht mogelijk bij onze waarden te blijven en het werk van het inclusieve project Open Museum voort te zetten, wil onze vzw Brussels Museums dit jaar de stem van de LHBTIQA+- gemeenschappen in Brussel naar voor schuiven. We zijn daarom op zoek naar jonge kunstenaars en collectieven die deel uitmaken van deze gemeenschappen om samen te werken met verschillende musea voor hun programmatie op 22 oktober.

Performance, dans, artistieke installaties, film vertoningen, participatieve activiteiten, workshops, mode, …: alles is mogelijk! De samenwerking tussen de geselecteerde kunstenaars en het museum is gebaseerd op dialoog : er wordt een specifiek programma uitgewerkt dat nauw verbonden is aan het universum van het museum en/of de tijdelijke tentoonstellingen die er lopen. Hiervoor zijn er twee opties: het werk dat je wil uitvoeren is “kant-en-klaar” en moet dus gewoon nog aangepast worden aan de museale context OF er wordt samen met een museum aan een specifieke creatie op maat gewerkt. Aan jullie om ons jullie ideeën en verwachtingen mee te delen!

Je hebt van juli tot september om aan het project te werken. Houdt hier dus zeker rekening mee wanneer je je voorstel indient. De musea die jullie talenten en werk in de kijker willen zetten, zijn de volgende:

–   BELvue Museum

–   Cinematek

–   Design Museum

–   Huis van de Europese geschiedenis

–   ISELP

– Legermuseum

*** Belangrijk: Jullie projecten hoeven niet per sé over identiteitskwesties te gaan. We willen gewoon de diverse talenten van de LHBTIQA+-gemeenschappen zichtbaar maken en ruimte geven om hun creaties te delen, wat deze ook zijn! ***

Dit is uiteraard een betaald project in het kader van Open Museum. Het toegewezen budget wordt bepaald in functie van het aantal kunstenaars, met een maximum van € 1.000,- beschikbaar voor het volledig voorgestelde project (inclusief voorbereidingstijd, repetities, creatie, materiaalkosten en de aanwezigheid tijdens Museum Night Fever…).

Brussels Museums wil onze samenleving weerspiegelen (divers in geslacht,Seksuele/romantische oriëntatie , etniciteit, fysieke capaciteiten, huidskleur, religieuze of levensbeschouwelijke achtergronden, enz.). We nodigen iedereen uit om te solliciteren!

Kandidaat stellen?

Vul via deze Google Form in wat voor soort activiteit/performance je zou willen doen in het kader van Museum Night Fever. Wil je een activiteit/voorstelling voorstellen voor een specifiek museum, voeg dat dan toe aan je voorstel!

Hou je niet zo van schrijven? Je kan ook een spraakbericht (5 minuten of minder) sturen via whatsapp op 0472.67.08.60 met de volgende info: Jee naam (en/of vereniging); korte projectbeschrijving; de betrokken personen; Verbinding met de LGBTQIA+-gemeenschap; museum waarmee je zou willen werken (en waarom).

>>>>> Het selectieproces <<<<<

Een eerste selectie zal worden gemaakt door het personeel van de vzw Brussels Museums : de projectleiders van het evenement, Yolaine Oladimeji en Emma Vangrunderbeek, de communicatieverantwoordelijke Jérôme Bruyère, en de Open Museum project coordinator, Mary Peterson.

Met z’n vieren zullen we de voorgestelde activiteiten doornemen en activiteiten selecteren op basis van:

– hoe haalbaar het project is (gezien het korte tijdschema)

– hoe goed het project past in het MNF-landschap (Laat je inspireren door het programma van vorig jaar)

– hoe verbonden het voorstel is aan het museum

We willen de vele gezichten van de LHBTIQA+ gemeenschappen vertegenwoordigen, we zullen dit aspect dan ook meenemen in de selectie van de behouden performances en artistieke activiteiten. Een intersectionele benadering kan ons helpen de bestaande monolithische identiteit en stereotypen te doorbreken.

Op 17 juni gaan wij met de musea in gesprek en presenteren wij onze selectie projecten. De musea hebben het laatste woord in de projectselectie. Mary zal tegen uiterlijk 23 juni contact opnemen met de artiesten om hen te informeren of ze zijn geselecteerd of niet.