2 mains roses forment un coeur sur un fonds jaune. Sous le coeur, il y a 4 pictogrammes de handicaps ( audition, vision, mobilité et cognitif) avec la phrase "on y va" et "gaan we.

Week van de handicap- Gaan we ?

28.11.2023

Van 24 november tot 3 december 2023.

Het hoofddoel van de Week van de Handicap in Brussel is :

• mensen met een handicap in staat stellen om net als iedereen deel te nemen aan culturele en sportieve activiteiten in Brussel
  • verenigingen ondersteunen die actief zijn op het gebied van handicaps
  • het publiek bewust maken van het belang om openbare plaatsen voor iedereen open te stellen (door zoveel mogelijk van de evenementen die tijdens deze periode in de stad Brussel gepland zijn, toegankelijk te maken).

Voor deze gelegenheid hebben een aantal culturele instellingen besloten om partners van de Week te worden. De Stad werkt samen met musea die lid zijn van Brussels Museums.

Bozar biedt rondleidingen aan voor de tentoonstelling Victor Horta en de Grammatica van de Art Nouveau in LSFB en VGT op 30/11 en 2/12, en voor de tentoonstelling Antoni Tapies. De praktijk van kunst in LSFB op 3/12.

De Cinematek organiseert filmvertoningen en discussies rond de film Extra-ordinaire!(FR), Young Frankenstein (VOSTBIL) op 3/12. Dit mooie programma wordt afgerond met een rondleiding door de geschiedenis van de uitvindingen die hebben bijgedragen aan het ontstaan van cinema in VGT en LSFB op 3/12.

Het Mode- en Kantmuseum biedt een unieke kennismaking met de wereld van de Belgisch-Amerikaanse ontwerpster Diane von Fürstenberg (in VGT op 2/12).

Bezoek de Opéra de la Monnaie op 29/11 en 2/12 voor een lyrische ervaring.

Op 3/12 nodigt het Musée de la Ville de Bruxelles je uit om in LSFB de geschiedenis van Brussel en de ontwikkeling van de stad te ontdekken, zonder de Grote Markt en het meesterwerk van het museum te vergeten: het Koningshuis.

Het gezelschap “Sur le bout des doigts” zal je de legendes over het Manneken-Pis vertellen, zowel in woord als in beeld (LSFB en VGT), en je kan ook de soundtrack rond de 13de-eeuwse maquette ontdekken en deelnemen aan het spel dat voor en door mensen met een verstandelijke beperking werd gemaakt.

Al deze leuke initiatieven van Brusselse musea vind je hier