Uit de schaduwen : Beeldhouwwerken uit Zuidwest-Congo

Van 14.12.2021 tot 10.04.2022

“Bandundu, een voormalige provincie van de Democratische Republiek Congo, wordt in de schijnwerpers gezet. Aan de hand van 150 werken laat “Out of the Shadows, Sculptures from Southwest Congo” de vruchtbare artistieke productie zien van een weinig bekende regio. Een gelegenheid om de status van de Congolese houten beeldhouwkunst te herstellen.

Bandundu, een voormalige provincie in het westen van de Democratische Republiek Congo, omvat het huidige grondgebied van Kwango, Kwilu en Mai-Ndombe. De regio, die bijna half zo groot is als Frankrijk, is niet alleen divers – er leven meer dan een dozijn verschillende volkeren naast elkaar – maar ook cultureel rijk. Deze culturele rijkdom komt vooral tot uiting in de beeldende kunsten, zoals blijkt uit de buitengewone verscheidenheid aan beeldende kunst, maskers en andere voorwerpen voor dagelijks gebruik.

De tentoonstelling, die wordt gecoördineerd door Julien Volper, conservator van het AfricaMuseum in Tervuren (België), wil een breder beeld geven van de traditionele kunsten in Bandundu. Naast de iconische maskers die verbonden zijn met de inwijdingsrituelen van de Mukanda (voor jonge jongens), werpt “Out of the Shadows, Sculptures from Southwest Congo” een licht op een meer bescheiden productie, die van de houten beeldende kunst, en biedt ze enkele essentiële elementen voor de analyse ervan. Het bevat meer dan 150 werken – waarvan 122 afkomstig zijn uit het AfricaMuseum – gemaakt door de Yaka, Pende, Tshokwe en Suku, en door minderheidsgroepen zoals de Yanzi, Buma, Lyembe, Sakata en Mbala, die zorgvuldig zullen worden onderzocht en geanalyseerd aan de hand van hun typische en iconografische kenmerken, en de details van hun gebruik.”

vertaald uit het Engels

Rejoignez l’initiative Open Museum

Ecrivez-nous à [email protected]

Une initiative de Brussels Museums, la fédération des musées bruxellois depuis 2019