Open Museum studiedag: dank jullie wel!

15.03.2021

Op dinsdag 9 maart 2021 zonden we vanuit kunstenhuis Zinnema onze allereerste studiedag voor Open Museum uit. Het thema “Re-imagining Museums as Safe Spaces” ging dieper in op de structurele hindernissen die musea moeten overkomen om inclusievere en participatievere plekken te worden. We willen graag alle spreeksters en de bijna 150 (!) deelnemers bedanken die deze dag bijzonder leerrijk maakten.

De grote vraag die we in de loop van de dag probeerden te beantwoorden, was de volgende:

Kunnen musea safe spaces worden waarin iedereen zich, ongeacht hun gender, huidskleur, origine, handicap, seksuele oriƫntatie, religie, sociaaleconomische status, opleidingsniveau of leeftijd, welkom voelt?

Anne Wetsi Mpoma (Wetsi Art Gallery), Jessica Gysel (Girls Like Us Magazine, Girls Heart Brussels), Grace Ndiritu (Healing the Museum), Pascale Obolo (Afrikadaa), Claire Mead (Museums are a Drag), Aminata Ndow & Olga Briard (Black History Month Belgium), Aspha Bijnaar (Musea Bekennen Kleuren) en Hester Dibbits (Emotion Networking) deelden hun visies over inclusie, participatie en vooral deconstructie van normen en herverdeling van macht.

De spreeksters stelden methodes voor om deze (machts)dynamieken in onze culturele instellingen te bestuderen. Het werd een kritisch debat met een openheid tot constructieve dialoog. De insteek moest in de eerste plaats empathisch blijven en ons eraan herinneren dat een museumbezoek ons niet alleen intellectueel, maar ook emotioneel en lichamelijk uitdaagt. Iets wat we zeker zullen uitdiepen in de reflectiesessies met musea en meenemen tijdens het opstellen van een sectorieel diversiteitscharter in samenwerking met onze externe think tank in 2021.

De studiedag werd georganiseerd door Brussels Museums in samenwerking met Anne Wetsi Mpoma, Jessica Gysel en het team van Zinnema.

We bedanken ook nog graag onze subsidianten die dit lopend sensibilisatietraject rond diversiteit en inclusie voor onze Brusselse musea mogelijk maken: VGC, FWB, equal.brussels, Brussel-Stad (dienst cultuur en gelijke kansen), COCOF en Actiris.

Momenteel stelt Gladys (coƶrdinator Open Museum) het rapport op van de studiedag. Ze transcribeert en vertaalt alle interventies in het Nederlands, Frans en Engels. Dit kan dus even tijd in beslag nemen, maar je kan ondertussen al de conferentie herbekijken via volgende link. Wachtwoord nodig? Stuur ons een mailtje!