Het initiatief “Multisenso Rail” wint de “Prix CAP 48 de l’Entreprise Citoyenne 2023”. @Trainworld

01.06.2023

Een museumbezoek is niet voor iedereen even gemakkelijk. Daarom werken wij in Train World, het museum van de NMBS, elke dag aan de verbetering van de ervaring van onze bezoekers en aan de integratie van iedereen. Door zoveel mogelijk fysieke en mentale barrières te verminderen of weg te nemen, wil Train World iedereen een onvergetelijke ervaring bieden. Zo willen we bezoekers aanspreken die onze collectie in een ander licht zien of een bezoek aan het museum op een andere manier beleven.

We hebben een aantal initiatieven om inclusie te bevorderen, waaronder de activiteit “Multisenso Rail”, waarmee Train World een van de pioniers in België is.

Multisenso Rail

“Multisenso Rail” is een origineel touraanbod, oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke beperking.

De tour biedt een multi-zintuiglijke ervaring van een stoomtreinreis. Met behulp van een kleine locomotief (een omgebouwde trolley) neemt een opgeleide gids mensen met een handicap mee op een aan hun behoeften aangepaste rondleiding door het prachtige decor van Train World, met verhalen over de Belgische spoorwegen.

De kleine locomotief bevat spoorwegkleren en veel voorwerpen om aan te raken. Om de ervaring compleet te maken, maakt hij geluiden en geuren… De deelnemers kunnen zelfs de stoplichten bedienen en stoom afblazen van de locomotief!

Dit aanbod is nu uitgebreid en staat open voor iedereen.

Om dit project te ontwikkelen heeft Train World duurzame partnerschappen gezocht met gemotiveerde zorgcentra. We hebben samengewerkt met HAMA en dagcentrum De Ark.

Cap 48 Award

Dankzij het initiatief “Multisenso Rail” heeft Train World op 6 april de “Prix CAP 48 de l’Entreprise Citoyenne 2023” gewonnen in de categorie “Toegankelijkheid”.

De prijs wordt toegekend aan ondernemingen in de openbare of particuliere sector die een dynamisch en origineel beleid voeren ten gunste van de integratie van gehandicapten op het gebied van werkgelegenheid, toegankelijkheid, financiering van concrete initiatieven of innovatie.

De categorie “Toegankelijkheid” beloont de initiatieven van bedrijven om aan de behoeften van personen met een handicap (werknemers of klanten) te voldoen met aangepaste en toegankelijke ruimtes en diensten.

Minister Karine Lalieux bezoekt Train World

Minister Karine Lalieux, verantwoordelijk voor Sociale Integratie en Personen met een Handicap, heeft op dinsdag 30 mei 2023 een bezoek gebracht aan Train World. De minister wilde graag het museum Train World en de NMBS bedanken voor hun inspanningen om alle bezoekers optimaal te integreren.

Vergezeld door Frédéric, Ardian en Kacper, drie personen met een handicap uit het HAMA-opvangcentrum, kon de minister tijdens haar bezoek samen met hen een “Multisenso Rail” beleven. Zij konden hun ervaringen delen en vertellen hoe het was om de rondleiding te volgen.

“Toegang tot cultuur en vrije tijd is een van de hoekstenen van een effectief en succesvol inclusiebeleid voor mensen met een handicap in onze samenleving. Als partner van de EDC-kaart speelt het Train World museum een volwaardige en dynamische rol in de collectieve opbouw van een samenleving waarin iedereen zijn plaats kan vinden en zijn potentieel kan waarmaken. Dit museum ontdekken samen met mensen met een handicap, tijdens een speciaal voor iedereen toegankelijk “Multisenso Rail”-bezoek, was voor mij een unieke ervaring, educatief, recreatief en vooral diep menselijk.” Karine Lalieux

Een werk dat nooit af is

Er zijn geen grenzen aan het creëren van een actief inclusief museum. Daarom blijft Train World onderzoek doen naar mogelijke aanpassingen om het treinmuseum nog inclusiever te maken. Bijscholing van vrijwilligers en museummedewerkers is daarbij essentieel. Daarnaast wil het museum zijn aanbod versterken volgens het principe van “universal design”. Dit concept houdt in dat een product wordt ontwikkeld dat is aangepast aan een doelgroep, maar dat vervolgens door een grote verscheidenheid aan gebruikers kan worden gebruikt.

Voor meer informatie over alle huidige initiatieven van Train World, klik hier: Een inclusief museum – Train World.