Inclusie in het BELvue Museum: Interactieve en inclusieve digitale inhoud

26.10.2021

Inclusie in het BELvue Museum: Interactieve en inclusieve digitale inhoud

Open Museum weet het maar al te goed: inclusie in het museum kan op verschillende manieren. Maar dit wel altijd stap voor stap. Hieronder de initiatieven die het BELvue museum deed om interactieve en inclusievedigitale inhoud te creëren.

Voor wie Belvue nog niet bezocht heeft, hier volgt een stukje over het BELvue Museum

Het BELvue Museum bezit een collectie voorwerpen over het heden en het verleden van België. Het zijn tastbare getuigen van de thema’s die in de permanente tentoonstelling aan bod komen: democratie, welvaart, solidariteit, pluralisme, migratie, talen, Europa. Het museum is gevestigd in het Hôtel de Belle-Vue, naast het Koninklijk Paleis in Brussel. De zalen en muren van het museum vertellen ook de verhalen van de ontelbare adellijken en staatshoofden die er verbleven hebben. Het BELvue is een pionier op zijn gebied en stelt een museum samen waar je geschiedenis en democratie kan beleven.

Wat BELvue doet om hun collectie toegankelijker te maken

Het BELvue Museum is modern en interactief en werkt aan de digitalisering van zijn collectie, zodat die ook toegankelijk blijft als je niet fysiek kunt langskomen. Bovendien biedt het een verscheidenheid aan speelse, interactieve rondleidingen, gericht op de jongste bezoekers. Het BELvue behandelt complexe en belangrijke onderwerpen in de samenleving aan de hand van een reeks rollenspellen, workshops, vragen en andere educatieve activiteiten in de prachtige zalen van deze voormalige residentie. Bezoekers kunnen nu het audiovisuele materiaal van het museum op een veilige manier raadplegen via de Erfgoed App.

De digitalisering van zijn collectie was echter niet voldoende voor het BELvue Museum.

Gebarentaalspel in het Museum en Op weg met Zeno

Volgens Aurélie Cerf, hoofd van de afdeling Publiek en Educatie, is de winnende combinatie in het museum een mengeling van analoge en digitale technologieën. In het museum hebben ze moderne, digitale technologie in hun instellingen geïntegreerd om de bezoekers beter van dienst te kunnen zijn. Met het oog op het jonge publiek heeft het museum verschillende digitale aanbiedingen gedaan om de collectie (virtueel) tot leven te laten komen.

Het “Gebarentaalspel in het museum” is het resultaat van een samenwerking met kinderen met gehoorproblemen, tolken en Casa Blanca met als doel gebarentaal en dovencultuur meer zichtbaar te maken. Casa Blanca is een organisatie met veel expertise in kunst- en erfgoedervaringen voor kinderen, die sinds 2018 onderzoek doet naar manieren om cultuur toegankelijker te maken voor kinderen met gehoorproblemen. Het BELvue-spel integreert VGT (Vlaamse Gebarentaal) en LSFB (Langue des signes de Belgique francophone) in het bezoek, waardoor het museum niet alleen toegankelijker wordt, maar ook een deel van de cultuur zichtbaar wordt dat vaak vergeten wordt.

Dankzij deze samenwerking hebben BELvue en Casa Blanca ook het educatieve spel ” Op weg met Zeno” ontwikkeld. Kinderen beleven het plezier België te ontdekken aan boord van Zeno’s busje, die hen vergezelt op een reis doorheen de geschiedenis, de economie en de cultuur. Het spel is nu beschikbaar in het museum en is toegankelijk voor kinderen, met en zonder gehoorproblemen, via de Erfgoed App.

Door inhoud te creëren met éénbepaald doelpubliek voor ogen, is het BELvue er dus in geslaagd twee nieuwe activiteiten te creëren die kunnen worden gebruikt door alle mensen die hun instelling bezoeken. Vertrekkende vanuit empathie kunnen we beter aansluiten bij de mensen om ons heen.